20 februari, 2011

När kollade du innehållsförteckningen senast?

Förra veckan sände Uppdrag granskning ett program om "nanoteknikens okända effekter på hälsan". Om detta kan man säga mycket (bland annat att man verkade använda nanoteknik=nanopartiklar vilket inte på något sätt är korrekt), och rätt många människor har uttryckt sin skepsis mot "nanopartiklar" i kosmetika efter detta program. Det får man förstås gärna vara tveksam till (och jag tycker att man ska ta människors "kemikalierädsla" på allvar, men jag tycker inte att man ska underblåsa densamma med tendentiösa och inte helt välunderbyggda reportage i media).

Hur som helst, reportaget och kommentarerna fick mig att fundera på om de som är rädda för nanopartiklarna känner sig helt bekväma med alla andra kosmetiska produkter de använder. Så nedan följer innehållsförteckningarna* från två produkter som fanns lättillgängliga i mitt eget badrum. Den första använder jag dagligen, den andra är ett varuprov som ännu är oöppnat. Någon som vågar sig på gissa vad det är för produkter?

Produkt 1: vatten, isopropylpalmitat, sorbitol, lanolin, glycerylstearat, cetylestrar, steareth-2 (en polyetylenglykoleter), PEG-100 stearat (PEG=polyetylenglykol), cerasin, trietanolamin, tocoferylacetatsteareth-20, carbomer, metylparaben, parfym, bensylbensoat, butylparaben, etylparaben, hydroxycitronellal, isobutylparaben, propylparaben, limonen, geraniol, linalool, citronellol, kanelalkohol, alfa-isometyljonon

Produkt 2: vatten, dietylhexylkarbonat, canola, glycerin, polyglycerol-3 metylglukosdistearat, cetearyl isononate, glycerylstearat, butyrospermum parkii, cetearylalkohol, hydrogenerad coco-glycerider, natrium hyaluronate, pantenol, hydroxyetylacrylat/natrium akryldimetyl taurat copolymer, squalane, tocoferylacetat, dimetikon, PEG-100 stearat, natriumcitrat, xanthangummi, allantoin, polysorbat 60, citronsyra, ceramid 3, ceramid 6II, ceramid 1, fytosfingosin, kolesterol, carbomer, natrium laurayl lactylat, metylsilanol mannuronat, betain, tocoferol, natriumlaktat, natrium pca, glycin, fruktos, urea, niacinamid, inositol, mjölksyra, natriumbensoat, metylparaben, natriummetylparaben, propylparaben, fenoxyetanol, sorbinsyra

*Jag har försökt översätta till svenska, men kan ha missat på något ställe. Jag vill också påpeka att en del namn är trivialnamn även om de låter "kemiska".

3 kommentarer:

Edit sa...

Intressant... Spontant skulle jag säga att produkt 1 kan vara en hudkräm. Skulle för övrigt vara intressant att få veta vad de här ämnena har för funktion och inte bara vad de heter. Vågar man hoppas på fler inlägg i ämnet?

Apropå nanopartiklar så är väl ett av problemen annars att de kan ta sig igenom huden ganska lätt. Men det kanske mer traditionella ingredienser också gör?

Maria Abrahamsson sa...

Du har alldeles rätt Edit, den första produkten är en hudkräm. Från BodyShop för att vara exakt. Den andra är en nattkräm från L300 (det är den jag aldrig har använt själv.)

Jag har ambitionen att skriva minst ett inlägg till i samma ämne, men eftersom detta ligger en bit ifrån vad jag själv lyssnar med dagligen så tar det lite tid att få ihop allting tll något läsvärt. Ska försöka att kommentera nanopartiklarna lite mer i det sammanhanget.

laila sa...

Hej!
Nanopartiklar tar sig ju genom hjärnbarriären och det kan aldrig vara bra.