Effektiv slump - hur man boardar ett flygplan snabbt
Människor som känner mig väl vet att jag kan ägna en del energi åt att fundera på hur man kan optimera ineffektiva processer, t ex i olika sorters köer. Det är antagligen därför som jag fascineras så av att man faktiskt kan modellera hur bilköer kan uppkomma och försvinna utan synbar orsak, eller som i det här fallet, hur man får effektivast möjliga ombordstigning på ett flygplan.
Att det minst effektiva är att börja med passagerna som sitter längst fram förstår man intuitivt, och det är förstås lätt att utan närmare eftertanke anta att motsatsen då är det mest effektiva. Så är emellertid inte fallet, visar simuleringar gjorda av en astrofysiker. Faktum är att ombordstigning i ordningen bakifrån och framåt är det näst värsta sättet ur effektivitetssynpunkt.
Den optimala boardingmetoden skulle vara 4-10 gånger snabbare (beroende på planets storlek) än den mest ineffektiva, och innebära att man släppte på tio passagerare* åt gången med platser på varannan rad, eftersom det kräver en del utrymme att lägga upp bagage på hyllorna. På det viset skulle man slippa stå och vänta på att få lägga upp sitt bagage.
Intressantast i mitt tycke är ändå att det visar sig att det kan vara effektivt att låta slumpen styra. Slumpmässig boarding är definitivt effektivare än de konventionella metoderna, eftersom det sprider ut passagerna över hela planet istället för att koncentrera dem till avgränsade sektioner.
Den som vill läsa mer om saken kan göra det här. Och för den som till äventyrs undrar över simuleringsmetoden så kan jag berätta att det var Markov Chain Monte Carlo optmering som användes.
*Jag antar att om planet är tillräckligt stort måste man kunna låta fler än tio gå på åt gången, på de riktigt stora planen som används vid tex transatlantiska flygningar händer det ju att det är åtta platser på varje rad, och då känns tio passagerare som lite lite.
11 kommentarer:
"Tio" bör nog ersättas med "hälften så många som antalet rader i flygplanet". Enligt metodikstycket var det nämligen ett plan med 20 rader som simulerades...
Jag minns att jag läste en annan artikel för några år sedan som också använde någon form av Monte Carlo-teknik för att komma fram till ungefär samma sak: att slumpmässig bordning är ganska effektivt.
Som alltid för simuleringar gäller ju dock at man får ett resultat som är berende på vilka parametrar man stoppar in. I det här fallet har det antagits att lejonparten av bordningstiden går åt till att peta up väskan i bagagefacket. Jag vet inte hur sant det är. Jag tycker att en massa tid också går åt till att folk som sitter ytterst sätter sig bekvämt till rätta och närmast verkar förvånade över att man vill förbi.
Det vore också intressant att se en jämförelse med helt fri placering så som man gör hos de flesta lågprisbolagen. Man kan ju tänka sig att de, med sina korta turn-around-tider, har räknat på vad som går snabbast.
Tja, jag tror (men jag har inga andra beläggg än mina egna erfarenheter) att det kan finnas en skillnad mellan USA och Europa här (författaren bakom studien är verksam i USA). Varför? Två skäl: 1) amerikanska inrikesflyg har ofta betydligt mindre bagageutrymme ombord på flyget, och 2) storleken på handbagaget är generellt betydligt större här än i Europa, så jag tror jag är beredd att hålla med om att det är en väsentlig del av ombordstigningstiden som går åt till att stuva handbagage.
Med tanke på hur svårt det är för boardingivriga flygpassagerare i allmänhet att fatta konceptet "rad 15-30 boardar nu" så föredrar jag nog slumpmässig boarding. 10 pers varannan rad skulle den genomsnittliga flygpassagerarhorden aldrig begripa.
På tal om boardingivriga: Är det någon som har förstått varför folk ställer sig och köar framför gaten långt innan de ens börjat släppa ombord folk?
Det värsta exemplet på detta var när jag flög med WizzAir från Göteborg i höstas och planet sent. Då ingen information gick ut om det (vi som hade flickvänner i Warszawa visste ju att planet fortfarande var kvar där...) stod en hel hög med passagerare i prydlig kö framför gaten i tre timmar...
Pyskologi och/eller sociologi är väl de discipliner som kan tänkas ha ett svar på den frågan. Jag håller med om att den är intressant...
boarda kolumnvis?
så här då kanske:
nu boardar alla med fönsterplats
nu boardar nästa "kolumn"
osv
och boardar man för tidigt får man _stå_ i nån av gångarna...
Anonym: Jag har varit med om det systemet faktiskt, och det funkade åtminstonde de två gångerna över förväntan. Även om det förstås som vanligt var en massa förvirrade människor som ville gå på planet tidigare än de behövde.
Det var intressant det där med boardingköer. Men om man står i kö på exempelvis ett ställe som McDonalds eller liknande ställen där man har ett antal kassor jämte varandra, vilket system borde vara snabbast för kunden? Det torde väl vara nummerlapp, eller?
//Andreas
Vad gäller flera parallella köer så skulle jag gissa på att det faktiskt inte spelar så stor roll hur man låter folk komma fram. Det handlar ju bara om att inga kassor är outnyttjade. Det finns ju inga trängseleffekter att ta hänsyn till i fallet parallella kassor så därför tror jag att de flesta system fungerar ganska lika.
Om något så kanske nummerlappssystemet är långsammare eftersom det medför en kort stund när varje kund försöker hitta "sin" kassa. Under den tiden är kassan tom = förspilld tid.
Så, för det totala kundgenomflödet är nog traditionellt köande ganska effektivt. Det vore dock intressant att se hur olika kösystem påverkar den förväntade väntetiden för varje kund. Eller snarare variansen i den förväntade väntetiden. (Om kundgenomflödet är det samma är medelväntetiden lika, men variansen kan vara annorlunda. I nummerlappssystemet väntar varje kund lika länge, men i traditionellt köande riskerar man att hamna i en långsam kö, alternativt komma ut snabbare genom att välja en snabb kö.) Någon som vet något om sådana undersökningar?
För något år sedan stod jag i en gate på Frankfurts flygplats och läste i Herald Tribune om de där simuleringarna. Varefter boardningen organiserades efter rader på sedvanligt sätt. Liksom den gjordes när jag senast flög Lufthansa i augusti. Liksom jag förväntar mig att den görs när jag ska flyga Lufthansa nästa vecka.
JAG undrar vad det är som gör att ett företag som sysslar med något man skulle tro var högteknologiskt har så svårt att ta till sig vetenskapliga data på det här området. Det är banne mig underligare än att stirriga flygresenärer står och trampar vid gaten i timmar.
Skicka en kommentar