Koldioxidens vänner
SLUs nya reklamkampanj ”Utan riktiga fakta kan man påstå vad som helst” har fått gott om uppmärksamhet redan innan den drar igång på allvar på måndag den 14 januari. Det kommer bland annat att annonseras i dagspress och i tunnelbanan. På Youtube finns redan några reklamfilmer från den fiktiva organisationen ”koldioxidens vänner”, där koldioxidmannen – skådespelaren (och min egen gamle klasskompis från högstadiet) Robin Stegmar – håller brandtal för koldioxidens främjande.
Det verkar som att varenda bloggare i Sverige redan har hunnit tycka till om kampanjen. Några är positiva, andra negativa. Något som slår mig när jag läser kommentarerna är att det verkar som att många har uppfattat det som att SLUs kampanj handlar om att bilda opinion om växthuseffekten, när det i själva verket rör sig om reklam för SLU. ”Utan riktiga fakta kan man påstå vad som helst” ska enligt SLU själva sätta fokus på SLUs viktiga roll i forskning om klimat och naturresurser och visa hur viktigt det är att klimatdebatten bygger på vetenskapligt underbyggda fakta. Det primära målet är att profilera SLU och göra utbildningen och forskningen känd för omvärlden. Med tanke på uppmärksamheten hittills så verkar det som att man lyckats med att tränga igenom mediebruset i alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar