20 mars, 2008

Bilköer igen.

Som en uppföljning till Marias post om bilköer har ett japanskt forskarlag publicerat [1] ett storskaligt experiment som tydligt visar hur köerna uppkommer och rör sig bakåt. Just som de gör i verkligheten. En video av experimentet ligger på YouTube.

Diagrammet nedan visar tydligt hur bilarna, varje linje ger positionen hos en bil, först lyckas hålla avståndet bra, men plötsligt kommer för nära varandra (se pilen) vilket tvingar en bil att bromsa, varvid trafikstockningen är ett faktum. Kön rör sig sedan bakåt med en hastighet av ungefär 20 km/h och drabbar alltså förare långt bakom den bromsande syndaren.Forskarna var listiga att använda en cirkulär bana för att på så vis få periodiska randvillkor som simulerar ett mycket större system. Det som är verkligt förvånande är egentligen att ett så till synes enkelt experiment inte utförts tidigare.

[1] Y. Sugiyama et al., "Traffic jams without bottlenecks—experimental evidence for the physical mechanism of the formation of a jam",New J. Phys.
10, 033001, 2008. Open access.

Andra bloggar om: , , , .

2 kommentarer:

Maria Abrahamsson sa...

Fler än jag som är fascinerade, uppenbarligen. Fast jag tror kanske var en uppföljning till artikeln jag skrev om, snarare än en uppföljning till min bloggpost :-)

Unknown sa...

Du tror inte du har sånt inflytande? :) Det blev lite syftningsfel... Jag menade att min post var en uppföljning till din.